Ashtanga Yoga
“Zet de energiebanen open en beweeg!”

Ashtanga Yoga is een zeer dynamische en fysieke vorm van yoga. Het is de ideale yogavariant voor mensen die een energieboost willen ervaren of die graag op een iets actievere manier naar balans in het hoofd en het lichaam toewerken. Op het ritme van de ademhaling werk je een vaste reeks yogahoudingen (asana’s) af, elke week in dezelfde volgorde en met de intensiteit die jij voor jezelf haalbaar vindt. Doordat je na een aantal lessen de vaste reeks van asana’s beheerst, kan je je steeds verder gaan verdiepen in de houdingen. Je kan op termijn je grenzen verleggen en de focus meer en meer naar de ademhaling brengen. In één enkele les wordt het volledige lichaam aangesproken, zowel op vlak van flexibiliteit als op vlak van kracht.

 

“Ashtanga practice is a breathing practice … the rest is just bending.”-Sri K. Patthabi Jois

Vinyasa Yoga (Flow)
“Inhale, exhale and go with the flow”

Vinyasa Yoga is net als Ashtanga Yoga een eerder actieve vorm van yoga waarbij op een vloeiende manier van de ene yogahouding naar de andere wordt overgegaan. Elke houding wordt een aantal tellen aangehouden waardoor er ruimte ontstaat om elke sensatie of prikkeling in het lichaam te observeren of om de houding bij te sturen. Het bewegen doorheen de yogasessie gaat samen met het bewust in- en uitademen waardoor lichaam, geest en ademhaling volledig met elkaar verbonden worden. Door het geconcentreerd uitvoeren van de asana’s kom je mentaal tot rust en werk je tegelijkertijd aan flexibelere spieren en gewrichten.

 

”The rhythm of the body, the melody of the mind & the harmony of the soul create the symphony of life.” ~ B.K.S. Iyengar

Yin Yoga
“Vertraag de geest, vertraag het lichaam.”

Yin Yoga is een rustige variant van yoga waarbij de verschillende houdingen eerder passief en zonder krachtinspanning uitgevoerd worden. Niet enkel de spieren worden aangesproken maar ook de dieperliggende lagen in het lichaam, namelijk het bindweefsel. Het bindweefselvlies omvat gewrichten, spieren, beenderen, zenuwbanen enzoverder en houdt vaak stress, pijn en spanningen vast. Door elke houding 3 tot 5 minuten aan te houden, werkt de stretching in op het bindweefsel en wordt lage rugpijn, gewrichtspijn en andere chronische pijn verlicht. Ademhalingstechnieken worden in deze lessen ook geregeld aangeboden en geoefend.

Yin Yoga is een zeer geschikte yogavariant voor mensen die kampen met chronische vermoeidheid, chronische pijn of stress-gerelateerde aandoeningen als burn-out.

 

“Yoga teaches us to cure what need not be endured and endure what cannot be cured.” ~ B.K.S. Iyengar

Aerial Yoga

Aerial Yoga is een yoga-variant waarbij je de klassieke poses van de yoga uitvoert met behulp van een doek, bevestigd aan het plafond. Je kan het een beetje vergelijken met een brede hangmat. Door de ondersteuning van het doek en het loslaten van de grond wordt de impact op de gewrichten gereduceerd. Bovendien kan je meer gaan doorhangen in bepaalde houdingen, wat de stretch van de spieren dan weer intenser maakt.

 

“Your wings already exist. All you have to do is fly.”

Een prachtige video over de essentie van yoga, de oorsprong ervan, en het wetenschappelijk onderzoek naar positieve effecten van yoga op vlak van fysisch en psychisch welzijn.